FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Fietsplan

Fietsplan

(foto: <a href='https://nl.123rf.com/profile_avemario'>avemario</a> - 123RF)
(foto: avemario - 123RF)

De fiets geraakt steeds meer verankerd als deel van de mobiliteitsoplossingen die werkgevers aan hun werknemers kunnen aanbieden met voordeel voor alle partijen. Een voorafgaande analyse van de woon/werktrajecten die de medewerkers afleggen is echter onontbeerlijk, evenals een daaruit volgend stappenplan voor de uit uitrol van het fietsplan. Brecht Mangelschots, adviseur bij SD Worx, geeft goede raad om fouten bij de start van een fietsplan te voorkomen. Het begint altijd bij de vraag of het bedrijf zomaar een fiets mag geven aan zijn werknemers. Sinds 1 januari 2018 hebben de RSZ en de fiscus een voordelig standpunt ingenomen waardoor er voor de fiets geen ‘Voordeel alle aard’ (VAA) verschuldigd is door de werknemer. Voorwaarde is wel dat de fiets gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer. Daarnaast zijn er een paar valkuilen waarvoor best de HR-dienst en/of het sociaal secretariaat betrokken wordt. Zo kan er al dan niet een fietsvergoeding voorzien worden. Niet minder belangrijk is de optimale fiscale verwerking.

Het is mogelijk om fietsen bovenop de bestaande loonkost in te voeren, maar dan is het einde verhaal voor een budgetneutraal fietsplan. Heel wat bedrijven denken dat flexibel verlonen enkel voor de grote jongens is weggelegd. Dat is een vooroordeel, want er is een mini-flexplan voor elk bedrijf, dat toelaat om budgetneutraal te werken én de medewerkers meer keuze laat.

Kopen of leasen?
Het is raadzaam om de voordelen van beide systemen naast elkaar te zetten en hierbij de boekhouding te betrekken. Sommige bedrijven zijn meer voorstander van de éénmalige investering door fietsen aan te kopen; andere organisaties gaan eerder voor gespreide betalingen via een leaseformule. De leaseformule is iets duurder, maar sluit ook extra’s in als onderhoud en verzekering. Bij de keuze is het belangrijk dat deze aansluit bij de bedrijfscultuur en goed wordt gecommuniceerd naar de medewerkers.

“Je toekomstig brutoloon verminderen om daarmee budget te creëren, is maar het laatste redmiddel voor budgetcreatie aan werknemerskant,” stelt Brecht Mangelschots, adviseur bij SD Worx. “Bekijk eerst welke extralegale loonelementen zich kunnen lenen tot flexibilisering. Denk bijvoorbeeld aan variabel loon of de eindejaarspremie. Deze aanpak is veel gemakkelijker naar workload en transparanter naar de werknemer, maar het is niet mogelijk in elke sector. Leg duidelijk uit wat de impact is op pensioen, vakantie, ziekte en werkloosheid, indien je moet opteren voor een vermindering van het brutoloon”.

Beperk administratieve belasting
Wanneer beslist is om werknemers een fietsplan voor te leggen, is het bestellen van de fietsen aan de orde. Het is mogelijk om medewerkers het hele jaar door te laten bestellen, maar daarbij moet men zich afvragen hoeveel tijd de personeelsdienst nodig heeft om dit op te volgen. De mogelijkheid tot continu shoppen is steeds meer gangbaar binnen bedrijven met een systeem voor flexibel verlonen. Daar staat een beperking van het keuzemoment tot bijvoorbeeld 2 weken per jaar tegenover, om zo de administratieve belasting en opvolging te beperken. Het plaatsen en opvolgen van bestellingen kan ook automatisch, wat het leven heel wat lichter maakt.

Fietsvergoeding
Die fietsvergoeding wordt vaak ingevoerd om meer werknemers aan te sporen om de fiets te gebruiken.Een fietsvergoeding is een kilometervergoeding die de werkgever aan zijn personeelsleden toekent die hun woon-werkverplaatsingen geheel of gedeeltelijk met de fiets doen. De fietsvergoeding is in principe een gunst, zodat de werkgever zelf beslist ze al dan niet toe te kennen en welk bedrag hij voorziet.

Sinds 1 juli 2020 is het toekennen van een fietsvergoeding echter verplicht voor alle ondernemingen die werken met het algemeen paritair comité van bedienden (Paritair Comité 200). Voor deze organisaties bedraagt de fietsvergoeding minimaal 0,10 en maximaal 0,24 euro per afgelegde kilometer. De kilometervergoeding is vrijgesteld van belasting tot 0,24 euro per afgelegde km voor aanslagjaar 2020, inkomsten 2019. Met andere woorden, zolang het bedrag van de kilometervergoeding niet meer is dan 0,24 euro per afgelegde km voor aanslagjaar 2020, inkomsten 2019 moet hier geen belasting op betaald worden. Als de werkgever een hogere kilometervergoeding toekent, is het restbedrag belastbaar als beroepsinkomsten.
Eduard Codde
21-06-2021