FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » Europese primeur voor zorgsector in strijd tegen de mobiliteitsproblematiek

Europese primeur voor zorgsector in strijd tegen de mobiliteitsproblematiek



Ook de zorgsector moet afrekenen met toenemende mobiliteitsproblemen, vooral dan in en rond onze grootste steden. De Antwerpse ziekenhuizen ZNA (Ziekenhuis Netwerk Antwerpen) en GZA Ziekenhuizen hebben voor het dringende transport van menselijk weefsel drones als optie uitgetest. De conclusie: transport per drone is veel sneller, betrouwbaarder, milieuvriendelijker en goedkoper dan transport over de weg.

Het dringende transport van menselijk weefsel per drone werd uitgetest tussen twee ziekenhuissites en uitgevoerd door de Antwerpse operator Helicus. Deze drone-luchtvaartmaatschappij bezit als eerste in Europa de operationele toelating om boven een stad en buiten het gezichtsveld van de piloot vluchten uit te voeren onder de huidige EU-wetgeving. Hiervoor gebruikt het een eigen Commando en Controle Centrum en een drone van de Belgische constructeur SABCA.
“In de lucht zijn er geen files” verklaart Els van Doesburg, voorzitter van Ziekenhuis Netwerk Antwerpen. “Meer nog dan in andere sectoren zijn tijdige leveringen van levensbelang voor een ziekenhuis. Bij vlot verkeer doet een staal van ZNA Jan Palfijn met de auto 21 minuten over de 13 kilometer naar het centrale lab in ZNA Middelheim. Een groot stuk daarvan gaat over de filegevoelige Antwerpse Ring, waardoor de duurtijd van het transport sterk kan oplopen. Een drone daarentegen doet er altijd 10 minuten over”.
Willeke Dijkhoffz, CEO GZA Ziekenhuizen vervolgt: “De testvlucht gebeurde met weefsel, maar met andere stalen, bloed en medicatie zijn er nog veel meer mogelijkheden”.

Snel en betrouwbaar
Patholoog Sabine Declercq, medisch coördinator laboratorium voor Pathologische Anatomie, verduidelijkt het belang van snelle en betrouwbare leveringen: “Bij de verwijdering van een tumor als voorbeeld, probeert de chirurg de tumor weg te nemen en tegelijk het omliggende weefsel zo veel mogelijk te sparen. Om zeker te zijn dat de tumor volledig is weggehaald, gaat tijdens de ingreep weefsel naar het lab pathologische anatomie. Binnen het halfuur na de staalname moet de patholoog via de microscoop geëvalueerd hebben of er mogelijk nog kankercellen aanwezig zijn. Vervolgens weet de chirurg of hij de operatie kan afronden ofwel meer weefsel moet wegnemen. Zo blijft de patiënt niet langer dan nodig onder narcose. Een tijdige en betrouwbare levering is hier dan ook essentieel in het belang van optimale zorgverstrekking”.
Het lab voor pathologische anatomie van ZNA en GZA Ziekenhuizen analyseert jaarlijks bijna 70 000 stalen, waaronder 1200 dringende weefselstalen, die zijn afgenomen tijdens een operatie en snel geanalyseerd moeten worden. ​

Efficiënt
De testvlucht past ook in de uitbouw van een centraal anatomopathologisch lab in ZNA Middelheim, waardoor met meer expertise naar de weefselstalen kan worden gekeken. Dit zorgt voor meer kwaliteit en efficiëntie dan wanneer de pathologen zijn verspreid over meerdere sites.
Op jaarbasis zullen drones 900 taxiritten tussen de ziekenhuissites van ZNA en GZA Ziekenhuizen overnemen. Een drone wordt aangedreven door een batterij of waterstof, waardoor hij geen schadelijke gassen uitstoot.

Eduard Codde
26-08-2022