Mobility Management

(foto: kerngker - 123RF) |
De meest ingrijpende verandering is ongetwijfeld de drastische verlaging van de aftrek voor de brandstofkosten bij PHEV’s. Plug-in-hybrides besteld vanaf 1 januari 2023 zien de fiscale aftrekbaarheid voor hun benzine- of dieselverbruik beperkt tot 50%. Voor PHEV’s besteld tot 31 december dit jaar blijft de huidige fiscale en sociale verrekening ook nadien van toepassing.
Oorlogsverklaring aan de verbrandingsmotor
Voor alle niet-zero emissie voertuigen – m.a.w. niet EV – stijgt vanaf 1 juli 2023 de maandelijkse CO2-solidariteitsbijdrage voor de RSZ met een factor x2,25 voor de periode van 1/7/2023 t.e.m. 31/12/2024.
In de daarop volgende periode van 1/1/2025 t.e.m. 31/12/2025 stijgt de maandelijkse CO2-solidariteitsbijdrage voor de RSZ verder met een factor x2,75, om nogmaals te verhogen met een factor x4 in de periode van 1/1/2026 t.e.m. 31/12/2026.
Vanaf 1 januari 2027 wordt een factor x5,5 gehanteerd.
De vernoemde vermenigvuldigingsfactoren worden verrekend op de oorspronkelijke (geïndexeerde) CO2-bijdrage die al verschuldigd was. Het betreft dus geen verhoging op de verhoging van het jaar voordien.
Voor alle vanaf 1 juli 2023 bestelde wagens, met inbegrip van de zero emissie voertuigen, wordt het minimum bedrag van de maandelijkse RSZ CO2-bijdrage stapsgewijze verhoogd vanaf het inkomstenjaar 2025.
|
Tot 2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Vanaf 2028 |
Minimaal bedrag (niet geïndexeerd) |
€ 20,83 |
€ 23,41 |
€ 25,99 |
€ 28,57 |
€ 31,15 |
Deze maandelijkse RSZ CO2-bijdrage is enkel verschuldigd voor werknemers, niet voor zuivere zelfstandigen en zelfstandige bedrijfsleiders. Ook lichte vrachtwagens (N1) waarmee werknemers geen strikte privé-verplaatsingen maken vallen buiten de CO2– solidariteitsbijdrage voor de RSZ.
Diesel en PHEV zwaar afgestraft
Niet alleen verlaagt de aftrekbaarheid van de brandstofkosten voor PHEV’s tot 50%, ook de fiscale aftrekbaarheid van het voertuig komt onder druk te staan vanaf 1 juli 2023.
Auto’s met dieselmotor en een CO2-uitstoot > 140 g/km besteld tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, zullen fiscaal minder dan 50% aftrekbaar zijn vanaf aanslagjaar 2026 (= inkomsten 2025).
Indien een diesel meer dan 240g CO2/km uitstoot, vervalt het recht op fiscale aftrek volledig (0%) vanaf inkomstenjaar 2025.
Vanaf inkomstenjaar 2025 wordt een aftrekplafond opgelegd voor voertuigen besteld tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025:
- Inkomstenjaar 2025: maximaal 75%
- Inkomstenjaar 2026: maximaal 50%
- Inkomstenjaar 2027: maximaal 25%
- Vanaf inkomstenjaar 2028 vervalt de fiscale aftrek volledig.