Gen X-Y-Z, complementair op de werkvloer
Gitte Peeraer, Talent Acquisition & Learning Specialist bij Robert Walters: “Nu de babyboomers de pensioenleeftijd bereiken, worden Gen X’ers (geboren tussen 1965 en 1980) geleidelijk aan de werknemers met de meeste jaren ervaring op de werkvloer. Net zoals de babyboomers zijn ze loyaal, optimistisch en gedreven. Ze treden graag op als coach om hun uitgebreide kennis te delen met jongere werknemers. Deze no-nonsense generatie is sterk gefocust op efficiëntie en pakt zaken aan met een nuchtere, zakelijke houding”.
Generatie Y of millennials (geboren tussen 1981 en 1995), hebben de work-life balance, flexibel werken en hybride werken op de kaart gezet. Met hun grote verantwoordelijkheidszin streven millennials naar een sterke vertrouwensband met hun werkgever. “Wederzijdse flexibiliteit staat bij hen hoog in het vaandel, evenals authenticiteit” geeft Gitte Peeraer aan. “Generatie Y wil graag snel toegevoegde waarden brengen aan de organisatie. Het zijn echte teamplayers met aandacht voor een goede sfeer op kantoor”.
Generatie Z: creatieve multitaskers
Zo omschrijft Robert Walters de Generatie Z, geboren tussen 1996 en 2010, en de eerste generatie ‘digital natives’. “Zij kennen de huidige technologieën op hun duimpje, switchen moeiteloos van het ene kanaal naar het andere en zijn sterk in het snel filteren van relevante informatie” aldus Gitte Peeraer. “Uitstekende multitaskers, ook wel ‘Zoomers’ genoemd. Zij hebben een creatieve houding, krijgen graag de vrijheid om zaken op hun manier te doen en hebben hierbij steeds oog voor innovatie.”
Kenmerkend voor deze generatie is verder hun gevoeligheid voor duurzaamheid. Zij verwachten van hun werkgever de nodige initiatieven op dit vlak.
Een mix met voordelen
Gitte Peeraer: “Elke generatie heeft een duidelijke meerwaarde en organisaties dienen rekening te houden met de waarden en normen die hen typeert. Een gezonde mix van leeftijden laat de sterke punten complementair werken. Door het samenbrengen van verschillende generaties creëren werkgevers een bedrijfscultuur waar op een efficiënte manier kennis en knowhow wordt doorgegeven, en dit in beide richtingen”.
Organisaties moeten hun medewerkers een werkomgeving bieden die iedereen stimuleert tot samenwerken aan een duidelijk vooropgesteld doel, waar élke medewerker achter staat. Dat vergt durf tot flexibiliteit, daar elke generatie een eigen werkstijl heeft.