Elektrificatie zet door bij nieuwe auto’s
Het eerste halfjaar van 2021 werden in België 232.391 nieuwe auto’s ingeschreven, 7,3% meer dan in het eerste semester van 2020, maar nog steeds 19,1% lager dan het gemiddelde aantal auto-inschrijvingen in België in het eerste semester van de voorbije tien jaar (287.400 exemplaren). Het aandrijftype dat het best presteerde is de oplaadbare hybride, met een marktaandeel van 11,2% t.o.v. 7,3% in 2020. Het marktaandeel van de benzinemotoren ligt nu rond 53,9%, tegenover 51,8% in 2020. Dieselmotoren zagen hun marktaandeel verder inkrimpen tot 25,6% tegenover 32,9% in 2020.
Het meest in trek waren de plug-in hybrides (PHEV), goed voor 11,2% marktaandeel. Niet oplaadbare hybrides wonnen 1% marktaandeel, wat het totaal voor hybride-aandrijving op 15,8% brengt. De inschrijvingen van zuiver elektrische auto’s (EV of BEV) gingen er slechts heel licht op vooruit met een marktaandeel van 3,9% tegenover 3,5% in 2020. Dit brengt het marktaandeel van geëlektrificeerde motoren net onder de symbolische kaap van de 20%.
Van de 9.097 elektrische voertuigen die dit het eerst halfjaar in België werden ingeschreven, staat 85,9% op naam van ondernemingen, tegenover 12,4% op naam van particulieren en 1,7% op naam van zelfstandigen. Bij de oplaadbare hybridewagens hebben ondernemingen 87,5% aandeel in de 26.078 inschrijvingen; zelfstandigen zijn goed voor 2,1%.
Bijna 50% SUV’s
Het SUV-segment haalt momenteel een marktaandeel van 47,2% (+5,2% ten opzichte van 2020). Die evolutie is grotendeels toe te schrijven aan de middelgrote SUV’s, die hun marktaandeel met 4,3% zagen stijgen in dit eerste semester. De top drie van meest ingeschreven autosegmenten in België in het eerste semester, bestond uit middelgrote SUV's (27,4%), kleine gezinswagens (17,8%) en kleine SUV’s (15%).
Populariteitslijst
De top 5 bij bedrijven zag er als volgt uit:
- Volvo XC40, 4.064 stuks
- BMW Serie, 3 3.495 stuks
- BMW X1, 3.125 stuks
- Audi A3, 2.809 stuks
- BMW Serie 1, 2.768 stuks
De top 5 volgens aandrijftype:
Benzine |
Diesel |
EV |
PHEV |
Hybride (niet plug-in) |
Citroën C3 |
Dacia Duster |
Tesla Model 3 |
Volvo XC40 |
Toyota Corolla |
Fiat500 |
BMW Serie 3 |
Audi E-Tron |
BMW X5 |
Toyota Yaris |
Volvo XC40 |
BMW X1 |
VW ID.3 |
Mercedes-Benz GLE |
Toyota C-HR |
Mini Cooper |
BMW Serie 1 |
Porsche Taycan |
BMW Serie 3 |
Hyundai Tucson |
Dacia Sandero |
Peugeot 5008 |
VW ID.4 |
BMW X1 |
Toyota RAV4 |