IFMA Belgium Chapter --- Kennismaking met generatie Z
De verschillende opeenvolgende generaties:
- Babyboomers: geboren tussen 1940 en 1960, in een periode van economische groei, met veel concurrentie op de arbeidsmarkt.
- Generatie X: 1960 tot 1980, een periode gekenmerkt door tweeverdieners, economische onstabiliteit, kritische denkers en de drang naar onafhankelijk leven.
- Generatie Y: 1980 tot 1995 (ook millennials benoemd), een periode waarin persoonlijke groei wordt nagestreefd – de generatie 'Me' – maar ook de waarde van familie en vrienden aan belang wint.
- Generatie Z: 1995 tot 2010
Generatie Z stelt zich voor
Om de Generatie Z beter te begrijpen waren vier studentes (op de foto van links naar rechts) uitgenodigd om hun generatie voor te stellen:
- Esmee van den Heuvel (NL) stagiaire bij Procos – 2e jaar bacheloropleiding FM in Breda
- Fien Deryckere, studente bedrijfspsychologie, stagiaire bij Brainmove
- Chloé Kumpen, Intern Advisor People & Change bij KPMG, Master-student aan KU Leuven
- Alexandra Van Den Berghe, marketing stagiaire Brainmove
De omgeving en leefwereld van Generatie Z is er één waarin technologie boomt. Zij hebben veel diverse contacten door de snelle adaptatie van technologie. Klimaatverandering en klimaatbewustzijn staan hoog op hun agenda. De Covid-19 pandemie leidde ook tot verhoogde bezorgdheid om gezondheid.
Het aandeel van generatie Z op de werkvloer in 2025 wordt op ongeveer30% geschat.
Generatie Z wordt gekenmerkt door:
- War for talent
- Eigen USP"s (unique selling proposition)
- Eigen prioriteiten
- Studeren door ‘talent Learning Management System’ (LMS)
- Solliciteren via Bamboo HR (HR-software as a service met een volgsysteem voor sollicitanten)
- Generatie Z ziet hun eigen leven als hoofdberoep; de job is (werk) is een bezigheid in de marge van het eigen leven.
Waarden van Generatie Z
- Sociale verantwoordelijkheid, duurzaamheid en diversiteit
- Stellen zich als toekomstige werknemers zeer kritisch op t.o.v. hun potentiële werkgever
- Willen niet elk jaar een nieuw flashy kantoor
- Meaningfulness = zinvol werk verrichten, ertoe doen
De werkomgeving
Generatie Z wil flexibiliteit in de breedste zin van het woord. Hybride werken is vanzelfsprekend, maar de werkomgeving moet vooral zijn wat wij als generatie Z graag willen. Zij zijn zeer individualistisch ingesteld!
- Samenwerken is belangrijk
- Geïnspireerd worden en anderen inspireren
- Spontane contacten
- Spontane conversaties
- ‘One size fits one’: wij zelf
Communicatie
- Generatie Z is de eerste digital native generatie
- Zij zijn vergroeid met hun smartphone
- Zij willen liefst niet telefoneren
- ‘Face-to-face’-contact wordt wel gewenst, maar niet noodzakelijk fysiek (videoconferencing)
(Wordt vervolgd)