FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » News » IFMA Belgium Chapter --- Kennismaking met generatie Z

IFMA Belgium Chapter --- Kennismaking met generatie Z

Op dinsdag 14 maart ’23 organiseerde IFMA Belgium Chapter een thema-avond rond ‘Generatie Z’. De aanwezigen konden er in levenden lijve kennismaken met generatie Z, want de vakorganisatie bracht vier enthousiaste studentes in het domein van Facility Management samen die op het afstuderen afstevenen. Een betere vertegenwoordiging van ‘Generatie Z’ was niet denkbaar! Anton Maes, Workplace strategist & Change Manager en Board Member IFMA Belgium Chapter, opende de avond met een terugblik op werk in het verleden. Samengevat hebben we de voorbije decennia routinetaken steeds meer geautomatiseerd, waardoor ze vandaag hoofdzakelijk worden uitgevoerd door computers of robots (productie). De niet-routinetaken zijn voorbehouden aan mensen.

De verschillende opeenvolgende generaties:

  • Babyboomers: geboren tussen 1940 en 1960, in een periode van economische groei, met veel concurrentie op de arbeidsmarkt.
  • Generatie X: 1960 tot 1980, een periode gekenmerkt door tweeverdieners, economische onstabiliteit, kritische denkers en de drang naar onafhankelijk leven. 
  • Generatie Y: 1980 tot 1995 (ook millennials benoemd), een periode waarin persoonlijke groei wordt nagestreefd – de generatie 'Me' – maar ook de waarde van familie en vrienden aan belang wint.
  • Generatie Z: 1995 tot 2010

Generatie Z stelt zich voor
Om de Generatie Z beter te begrijpen waren vier studentes (op de foto van links naar rechts) uitgenodigd om hun generatie voor te stellen:

  • Esmee van den Heuvel (NL) stagiaire bij Procos – 2e jaar bacheloropleiding FM in Breda
  • Fien Deryckere, studente bedrijfspsychologie, stagiaire bij Brainmove 
  • Chloé Kumpen, Intern Advisor People & Change bij KPMG, Master-student aan KU Leuven
  • Alexandra Van Den Berghe, marketing stagiaire Brainmove  

De omgeving en leefwereld van Generatie Z is er één waarin technologie boomt. Zij hebben veel diverse contacten door de snelle adaptatie van technologie. Klimaatverandering en klimaatbewustzijn staan hoog op hun agenda. De Covid-19 pandemie leidde ook tot verhoogde bezorgdheid om gezondheid. 
Het aandeel van generatie Z op de werkvloer in 2025 wordt op ongeveer30% geschat.
Generatie Z wordt gekenmerkt door:

  • War for talent
  • Eigen USP"s (unique selling proposition)
  • Eigen prioriteiten
  • Studeren door ‘talent Learning Management System’ (LMS)
  • Solliciteren via Bamboo HR (HR-software as a service met een volgsysteem voor sollicitanten)
  • Generatie Z ziet hun eigen leven als hoofdberoep; de job is (werk) is een bezigheid in de marge van het eigen leven. 

Waarden van Generatie Z

  • Sociale verantwoordelijkheid, duurzaamheid en diversiteit
  • Stellen zich als toekomstige werknemers zeer kritisch op t.o.v. hun potentiële werkgever 
  • Willen niet elk jaar een nieuw flashy kantoor 
  • Meaningfulness = zinvol werk verrichten, ertoe doen 

De werkomgeving
Generatie Z wil flexibiliteit in de breedste zin van het woord. Hybride werken is vanzelfsprekend, maar de werkomgeving moet vooral zijn wat wij als generatie Z graag willen. Zij zijn zeer individualistisch ingesteld! 

  • Samenwerken is belangrijk
  • Geïnspireerd worden en anderen inspireren 
  • Spontane contacten 
  • Spontane conversaties 
  • ‘One size fits one’: wij zelf

Communicatie   

  • Generatie Z is de eerste digital native generatie 
  • Zij zijn vergroeid met hun smartphone 
  • Zij willen liefst niet telefoneren 
  • ‘Face-to-face’-contact wordt wel gewenst, maar niet noodzakelijk fysiek (videoconferencing)

(Wordt vervolgd)

Eduard Codde
16-03-2023