Aanbod deelauto’s groeit explosief
Een belangrijk verschilpunt is de werkwijze van het delen. De oudste en meest bekende formule is het reserveren van een deelauto die op een bepaalde plek geparkeerd staat (station based) en na gebruik daar ook moet teruggebracht worden. Anders werkt het met de ‘free floating’ formule, waar via een app de dichtstbij geparkeerde wagen van de betreffende aanbieder staat, men deze ontgrendelt, om hem op de plaats van bestemming achter te laten. Daar kan een volgende gebruiker, die zich in de buurt bevindt, hem dan oppikken voor verder gebruik, waarna het scenario zich telkens herhaalt.
Station based
Eén van de pioniers (start in 2004) en grootste spelers voor wat ‘station based’ deelauto’s betreft is Cambio. In Vlaanderen alleen al gebruiken jaarlijks meer dan 30.000 gebruikers een Cambio deelauto.
Volgens Cambio is de deelauto voor 4 op 5 gezinnen die van hun diensten gebruik maken de enige auto. Kiezen voor een Cambio deelauto betekent voor 44% van de gebruikers het afscheid van hun eigen wagen. Volgens 29% van de bevraagde gebruikers zouden ze een wagen aangekocht hebben als deelwagenformule niet had bestaan als alternatief. Eén deelwagen vervangt tot 13 private wagens, aldus Cambio.
De grootste gebruikersgroep (33%) is 26 tot 39 jaar oud; gevolgd door 50 tot 64 jaar (27%) en 40 tot 49 jaar (25%).
Volgens Cambio rijden hun gebruikers 43% minder met de wagen dan vroeger en doen ze vaker beroep op duurzamere alternatieven (33% kiest meer voor de fiets, 28% stapt meer en 25% kiest meer voor het openbaar vervoer). Het combineren van trein en deelauto is ook populair.
Free floating
Poppy Mobility ging in januari 2018 in Antwerpen van start als platform voor gedeelde mobiliteit. Het is een startup van D’Ieteren Automotive en telt vandaag meer dan 200.000 gebruikers.
Inspelend op de groeiende vraag wordt het wagenpark de komende maanden uitgebreid met 2000 nieuwe auto’s, wat het totaal op 3000 deelauto’s brengt. Het opzoeken en ontgrendelen van de dichtstbij geparkeerde Poppy deelauto gebeurt via een mobiliteitsapp, beschikbaar in Brussel, Antwerpen, Mechelen, Gent, Lier en op Belgische luchthavens. Naast deelauto’s omvat het aanbod ook 50 bestelwagens, 2000 steps en 160 deelfietsen.
Sylvain Niset, CEO van Poppy, verklaart: “Telewerken, de stijgende kosten van levensonderhoud en de aankoopprijs van een auto zorgen ervoor dat veel Belgen hun mobiliteitsgewoonten heroverwegen. Deelwagens zijn goedkoper dan het gebruik van een privévoertuig wanneer minder dan 12.000 km per jaar gereden worden. Vandaag betaalt de meerderheid van de automobilisten voor een voertuig dat meer dan 95% van de tijd ongebruikt is”.
Opmerkelijk is dat Poppy ook prestigieuze modellen toevoegt aan zijn vloot. Deze zijn weliswaar voorbehouden aan trouwe gebruikers ouder dan 26 jaar. Ze verschijnen ook niet in de inmiddels vertrouwde rode kleur op de weg, maar in sobere, meer discrete kleuren.