FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek


  Circulaire economie wint aan belang
Circulair kantoormeubilair is voor kmo’s nog vaak een ver-van-hun-bedshow. Niettegenstaande is het volgens diverse marktspelers een kwestie van tijd vooraleer de circulaire economie doorbreekt. Ook de overheid geeft het goede voorbeeld en stimuleert het hergebruik van materialen in haar gebouwen. Zo sloot Het Facilitair Bedrijf eind januari twee raamcontracten af waardoor entiteiten van de Vlaamse overheid en lokale besturen vlot refurbished kantoormeubilair kunnen aankopen.
| 30/03/2020
 
  “Ons maintenanceverhaal is gebaseerd op een sterk team en flexibel FMIS”
Kristien Achten (35) werkt als ‘maintenance manager PPS Scholen van Morgen’ bij AG Real Estate mee aan een uniek PPS-project: het DBFM-programma Scholen van Morgen. Op korte termijn werden 182 verschillende projecten opgezet in eenzelfde DBFM-kader. Momenteel zijn bijna alle projecten opgeleverd en in gebruik. Een verdienste van het hele team, dat zorgvuldig werd samengesteld en met hart en ziel aan dit project werkt, aldus Kristien Achten.
| 28/03/2020
 
  "Groeien en laten groeien"
Sébastien Laporte is de atypische, innovatieve Facility Manager van verzekeringsgroep Ethias. In zijn menselijke en welwillende stijl heeft de Luikenaar geleidelijk alle hefbomen verkregen die nodig zijn om te streven naar ‘operationele excellentie’. En om facilities te zien als een prestatiecentrum eerder dan als een kostencentrum.
| 13/03/2020
 

  “Succesvolle innovatie pas mogelijk als alle ingrediënten aanwezig zijn”
Peter Dierickx (48) is facilitair directeur bij AZ Maria Middelares, dat in 2015 naar een gloednieuwe moderne en groene site verhuisde. Hij is er verantwoordelijk voor Facility Management and Safety met bijzondere aandacht voor schoonmaak, voeding/catering, voorraadbeheer, inkoop, medische apparatuur, veiligheid en kwaliteit. Onder het motto ‘GezondheidsZorg met een Ziel’ zet hij dagelijks mee in op het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van zorg, het optimaliseren van de patiëntbeleving, het verhogen van de personeelstevredenheid en het realiseren van efficiëntiewinst.
| 13/03/2020
 
  "De Navo, een unieke facilities-ervaring"
Met zijn 45 jaar leidt Patrick Sonveaux de facilities en infastructuur van de Navo in Brussel met diplomatieke handigheid. Twee jaar geleden heeft hij samen met zijn team de verhuizing van het oude terrein naar de nieuwe megastructuur van 250.000 m2 tot een goed einde gebracht. De Facility Manager ziet toe op deze atypische en superbeveiligde bijenkorf waarin de delegaties van de 29 lidstaten ondergebracht zijn en waar 4.500 mensen werken. Een dagelijkse uitdaging met knelpunten die men nergens anders aantreft.
| 13/03/2020
 
  “Over de silo’s heen durven te kijken”
Leslie De Backer (45) legde met het facilitair team van de Politiezone Antwerpen een hele weg af. De voorbije zes jaar slaagde de afdeling erin om “vanuit de Middeleeuwen naar het heden te geraken, zonder de toekomst uit het oog te verliezen”. Dat dankzij een overkoepelende aanpak over silo’s heen, goede partnerships, cocreatie en een gezamenlijke visie op facilitaire dienstverlening.
| 13/03/2020
 

  “De facility-afdeling moet goed kunnen luisteren en communiceren”
Jochem Hansen werkt sinds 2004 bij Cegeka, een toonaangevend bedrijf in de technologiesector. Eigenaarschap, authenticiteit, ontwikkeling, ondernemerschap, van dichtbij meemaken, respect en kostenbewustzijn vormen het DNA van het familiebedrijf. Stuk voor stuk waarden die Jochem Hansen (46) doortrekt in zijn job als Facilities Manager, doorspekt met een gezonde dosis boerenverstand en eerlijkheid. In 2004 stond hij mee aan de wieg van de facilitaire afdeling, waar luisteren en communiceren centraal staan.
| 13/03/2020
 
  Tevredenheid over werkomgeving blijft zorgen baren
Eén op de vijf nieuwe werkplekken voldoet niet aan werknemersverwachtingen

Leesman bestaat tien jaar in 2020 en stelt zich nog steeds tot doel om de invloed van de werkomgeving op de tevredenheid en bijgevolg op de prestaties van de medewerkers en de organisatie te meten. Dat gebeurt met regelmatige scans van gebouwen wereldwijd om naar de evolutie van de tevredenheid bij werknemers binnen een bedrijf te peilen.
| 25/02/2020
 
  Het belang van een good akoestiek op kantoor
Het klinkt u ongetwijfeld wel bekend in de oren: pratende collega’s, telefoongesprekken aan het bureau, het geluid van de printer, het zoemen van computers, sterk aanwezige ventilatie, enzovoort.
| 19/02/2020
 
  Hoe gebouwen kunnen bijdragen tot hogere productiviteit
Een derde van de bedrijfskosten zijn terug te brengen tot het gebouw. Gebouwbeheersystemen hebben zich opgeworpen als waardevolle instrumenten om die kosten te drukken. De volgende stap is om alle systemen te gaan connecteren en slimmer maken. Alleen zo zal technologie een ondersteunende rol spelen in het verhogen van de productiviteit. Hoe dat in zijn werk kan gaan, kon men ontdekken op de Honeywell Technology Day.
| 17/02/2020
 

Leveranciers en Dienstverleners
Zoek een leverancier
Activiteitensector
Naam van de leverancier
Heet van de naald
Slideshow Image 1
IT-veiligheid: wat te verwachten in 2017?  

News in short
Iedereen in dezelfde richting achter de bureaus
| 03/06/2020
Steunpakket Veilig Drinkwater voor ondernemers en gebouwbeheerders
| 02/06/2020
Facilicom organiseert virtueel panelgesprek over de werkplek van morgen
| 29/05/2020
In Brussel komt de Gare Maritime weer tot leven
| 29/05/2020
Lichtgewicht en brandveilige kunststof hygiëneschermen voor coronapreventie
| 29/05/2020
TRAKK, creatieve hub maar ook nieuwe coworkingcentrum
| 28/05/2020
Split-aircontioner zorgt voor 360° ‘surround’-koeling
| 27/05/2020
Jansen zorgt voor de afwerking van het nieuwe Van der Valk-hotel in Gent
| 27/05/2020
Split-aircontioner zorgt voor 360° ‘surround’-koeling
| 27/05/2020
Een meerjarenbegroting om stilstand en kosten te voorkomen
| 26/05/2020
Tapijtmatten helpen preventief in anderhalvemeter samenleving
| 25/05/2020
Interne communicatie in tijden van corona: maximaliseer het bereik van digital signage
| 25/05/2020
Veilig terug naar kantoor met Smart Workplace Manager
| 22/05/2020
De nieuwe werkrealiteit
| 20/05/2020

Meer news