 |
Strategische analyses van de Brusselse mobiliteit
|
|
Belgen deinzen er niet voor terug om zich te verplaatsen met alle middelen die hun ter beschikking gesteld worden in een land waar de totale infrastructuuroppervlakte een van de grootste ter wereld is. Het gevolg is een oververzadiging van onze wegen maar nu ook van het openbaar vervoer waarvan het gebrek aan comfort en regelmaat een verontrustend niveau bereikt heeft. Het Iris 2-plan tracht de situatie te verbeteren.
België is een klein land en toch zijn de woon-werktrajecten bij ons langer dan in de buurlanden. In tien jaar tijd is het aantal reizigers dat de openbare vervoersmaatschappijen vervoeren, bijna verdubbeld maar ook het aantal voertuigen neemt voortdurend toe. Hoe meer reizigers een gesubsidieerde openbare vervoersmaatschappij vervoert, hoe meer verlies ze maakt. “De mensen zouden meer moeten stappen, we kunnen niet iedereen vervoeren" zegt Alain Flausch, de spraakmakende ex-CEO van de MIVB. “De mobiliteitsproblemen kunnen niet alleen met mobiliteitsinstrumenten opgelost worden” meent professor Éric Cornelis van de Facultés Notre-Dame de la Paix in Namen. Een analyse van de mobiliteitskwesties leverde deze waslijst van contradicties op. Ze vormen een mooi bewijs van de complexiteit van de situatie.
|
13/02/2012
Fleet Management - Mobility Management
|