FRNL | | NewsBibliotheekAgendaNewsletterJobsAdvertisingContact |
  
Home » Bibliotheek » “Facility management wordt een alsmaar aantrekkelijkere carrièrekeuze”

“Facility management wordt een alsmaar aantrekkelijkere carrièrekeuze”

Els Van Goethem – head soft services NAVO
Els Van Goethem (44) ziet vanuit haar functie als head soft services bij de NAVO steeds vaker dat potentiële werknemers de ‘work-life balance’ als voornaamste criterium naar voren schuiven om al of niet voor een bepaald bedrijf te kiezen. Aanpassing, flexibiliteit en diversificatie van werkgeverskant zijn met andere woorden een belangrijke troef in de war for talent. En ook voor de Facility Manager is een kritische rol weggelegd.

“In het oog van de storm”
FM staat mee in het oog van de storm tijdens deze coronacrisis en bedrijven worden zich bewuster van de kritische rol van Facility Management in het uitbouwen van een ‘safe workplace strategy’, aldus Els Van Goethem. “Creativiteit, zoeken naar rationele oplossingen en een goed netwerk zijn tegenwoordig de sleutelfactoren. Facility Managers tonen zich duidelijk als teamspelers. IFMA speelt een sterke rol in het delen van kennis binnen het netwerk. Anderzijds zal de dalende economie een zware impact hebben op bedrijven. Zij worden zich ervan bewust dat teleworking meer en meer een standaard wordt en gaan kijken hoe dit een positief effect kan hebben op hun vaste kosten. Kwaliteit en professionalisme, technische kennis, samenwerking en innovatie zijn meer dan ooit de belangrijkste waarden voor een bedrijf om zich te diversifiëren, en laat net dat de sleutelelementen zijn van Facility Management. Dit maakt dat FM een toekomst heeft, aantrekkelijker wordt als carrièrekeuze en dus een kritische rol te spelen heeft. De Facility Manager staat ook centraal in het creëren van een aantrekkelijke werkplaats. In de huidige tijd krijgt veiligheid een vooraanstaande rol. De Facility Manager wordt daarom nog belangrijker in de war for talent.”

‘Work-life balance’
Vacatures adverteren is volgens Els Van Goethem cruciaal. “Voor bedrijven zoals de NAVO kan het idee van de aangeboden banen vertekend zijn. Wij zoeken bijvoorbeeld niet alleen naar politieke of diplomatieke profielen, maar ook naar technische profielen. Daarom moeten we sterk inzetten op advertentiecampagnes via verschillende kanalen. Het ‘aangeboden pakket’ moet marktconform zijn maar mag niet alleen gericht zijn op financiële voordelen. We spreken uit ondervinding: vooral jongere profielen zijn vaker terughoudend om te tekenen voor een goed salaris als men niet zeker weet of de aangeboden ‘work-life balance’ wordt gerespecteerd. De NAVO zet hier sterk op in met een sportief centrum voor het personeel, heel wat initiatieven rond welzijn en veel shops op onze site. Wij hebben binnen onze organisatie een afdeling die zich bezighoudt met Morale & Welfare. Een ander voorbeeld is het onlangs gestarte programma om jonge professionals aan te trekken (YPP)."


Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...  Download gratis de PDF van dit artikel om het vervolg te lezen...


17/08/2020
Facility Management
 



Ander nieuws
Contactloze oplossingen in de kijker bij Assa Abloy Academy
| 18/09/2020
Resultaten 6 Feet Office testopstelling
| 17/09/2020
Opleidingen: schoonmaaktijden berekenen en analyseren
| 16/09/2020
60% fijnstofreductie op binnenplaats Indiase school
| 15/09/2020
Thermo Comfort verdeelt Thermo Bel UV-C desinfectiesystemen
| 14/09/2020

Meer news